2021 m. sausio 20 d., trečiadienis

Plakato tapatybė: dvidešimt pirmasis amžius Lietuvoje

Vilniaus dailės akademijos parodų erdvėje "Titanikas", jos pirmajame aukšte veikiančioje plakatų kolekcijos parodoje „XXI_LT“ jos kuratorė VDA Vizualiųjų komunikacijų dizaino katedros vedėja, dizainerė profesorė Aušra Lisauskienė klausia:

Kokie yra lietuviški plakatai XXI a.? Ar jie vis dar tokie pat, kokie buvo pristatyti prof. J. Galkaus knygose ir retrospektyvinėse jo bei kitų kanoninių autorių parodose?

Net ir nematant parodos (COVID’19 pandemijos sąlygoto karantino metu ši „žvalgosi“ per vitrininius „Titaniko“ langus) galima a priori atsakyti, kad XXI amžiaus lietuviškas plakatas yra kitoks, nei anksčiau. Tai sąlygojo daug kas – pradedant pakitusiomis kultūrinėmis, politinėmis, ekonominėmis, socialinėmis priežastimis ir baigiant technologijų vystymusi bei estetikos pokyčiais.

Žinoma, šioje vietoje iš karto galima formuluoti klausimą ar problemą dėl lietuviškojo plakato kultūros buvimo ar nebuvimo. T. y. – ar egzistuoja toks fenomenas kaip lietuviškojo plakato mokykla? Jeigu taip – kokia ji, kuo išskirtinė ir ypatinga?

Parodoje konstatuojama:

Šiandien Lietuvoje konceptualūs plakatai yra išstumti iš viešųjų erdvių, lauko reklamose dažniausiai matome beveik tik „stipriai sukaltus“ komercinius produktų, renginių ar paslaugų plakatus“.

Tad šiuo atveju kalbama apie konceptualųjį plakatą (tad LT plakatas egzistuoja bent dviem atmainom – komercine ir konceptualia – bet gal jų žanrų yra ir daugiau?), kurio atveju ypatingai puoselėjama yra individuali raiška. Pastarąją lemia „idėja ir tobulas grafinis sprendimas, naudojant pačias įvairiausias priemones“.

Konceptualusis plakatas nuo komercinio skiriasi viena esmine ypatybe. Jeigu pirmąjį galima laikyti tam tikru renesansinės ideologijos produktu, kuriame yra svarbus individualumas (tegul autorių pavardes teužrašant „10 p. šriftu plakato apačioje“), tai komercinėje produkcijoje autorystė yra paskandinama prekybinių štampų ir schemų bendrybėje – tai neo-viduramžiškos pasaulėžiūros apraiška.

Manytina, kad vienas iš parodos tikslų ir yra atskleisti tas vadinamas individualias priemones, sąlygojančias konceptualaus plakato išskirtinumą. Susumavus jų arsenalą, visą priemonių spektrą ir instrumentų gamą, apibendrinus tai ir pavertus vientisa sistema, turbūt ir įmanu nusakyti dvidešimt pirmojo amžiaus pirmojo ketvirčio lietuviškojo konceptualaus plakato tapatybę.

Asmeniškai aš deklaruočiau, jog lietuviškas mūsų dienų plakatas pasižymi minimalistine stilistika su tam tikromis sąmoningo ekspresyviojo naivizmo priemaišomis. Tai koreliuoja ir su kitomis meno rūšimis – visų pirma, tapyba ir grafika, šių tendencijomis. Bet galbūt Jūs, garbieji žiūrovai, esate kitokios nuomonės? Tuo įsitikinti galite virtualiuoju būdu apžiūrėję kai kuriuos parodos eksponatus, taip pat Maironio gatvėje pasižvalgę per į trečiuoju numeriu pažymėto namo langus arba, po visų karantinų, apsilankę gyvai ir betarpiškai parodoje...


Parodą XXI_LT karantino metu galima išvysti ir per langą. Tiesiog reikia eiti Maironio gatve. Rusnės Šimulynaitės nuotrauka
Vaizdas per langą. Rusnės Šimulynaitės nuotrauka

Bendras parodos vaizdas. Rusnės Šimulynaitės nuotrauka

Parodos XXI_LT plakatas "Titaniko" lange. Autorė - Aušra Lisauskienė. Rusnės Šimulynaitės nuotrauka

Dar parašysiu (vp - Vidas Poškus) keletą personalinių pastebėjimų apie šią parodą ir plakato meno situaciją Lietuvoje apskritai.

Gal būsiu banalus, tačiau manau, jog du dalykai parodo bet kurios visuomenės kultūros išsivystymo lygį. Vienas jų yra požiūris į šriftą. Žinau, kad tai netapatu, bet čia dar galima pridurti - kaligrafiją ir tipografiją. Jeigu tai vertinama ir (plius) egzistuoja - tuomet viskas OK. Vizualioji kultūra, - vaizdinis ir tekstinis intelektas privalo būti kaip tam tikra vertybinė norma. Ši paroda demonstruoja, jog mūsų sociumas nėra beviltiškas. Turime lietuvišką plakato mokyklą (pavardės aukščiau esančiame plakate kalba pačios už save) ir tai nuteikia optimistiškai.

Lietuviškas plakatas man asmeniškai išsiskiria dviem tipiniais dalykais - formos monumentalumu ir spalvos santūrumu. LT plakatas yra pakankamai saikingas (netgi lyginant su kaimyninėmis mokyklomis) - ir tai yra jo stiprybė, bei "firminis ženklas" ir brendas

Žemiau pateikiu savo asmeninį parodos favoritų VIENUOLIKTUKĄ (savotišką futbolo komandą), kur eiliškumas yra atsitiktinis, tačiau parodoje man būtent šie artefaktai padarė personalinį įspūdį. Naudojausi savo darbine teise ir lankiausi (ne vieną kartą) - tikiuosi, kad kai paroda atsidarys gyvai (rašau 2021-01-20) - Jūs irgi užsuksite ir susirasite savo vizualaus meno ir dizaino favoritus. 

Renata Krasovskaja Konkursinis plakatas "Krizė". 2013 m. Bolivijos plakatų bienalės 2-osios vietos nugalėtojas. Šilkografija, formatas A0, skaitmeninė spauda, 2013 m.

Agnė Kananaitienė-Agnė Nananai Konceptualus plakatas "Togetherness". Piešinys grafitiniu pieštuku, spalvoti pieštukai, formatas A0, skaitmeninė spauda, 2020 m.

 

Rasa Jančiauskaitė Kultūrinio renginio plakatas "BCBF 2020". Skirtas Bolonijos vaikų knygų mugei. Piešinys, flomasteriai, formatas A0, skaitmeninė spauda, 2020 m.

 

Laurynas Kamarauskas Pristatomasis plakatas "Error 404: animal not found. 'Antalio' 2020 metų kalendoriui". Kalendorius ADC*LT festivalyje pelnė du sidabro iliustracijos ir leidinio kategorijose. Formatas A0, skaitmeninė spauda, 2013 m.

 

Natalija Čaiko Konceptualus plakatas "NCtime". Plakatui panaudotas asmeninis šriftas MOTUM, formatas A0, skaitmeninė spauda, 2020 m.


Austėja Zaveckaitė Socialinis plakatas. Iš serijos"KIRTIS". Formatas A0, skaitmeninė spauda, 2010 m.

 

Aurelija Slapšytė Konceptualus plakatas "Naglis". Autorinis šriftas "Naglis", tipografika, formatas A0, skaitmeninė spauda, 2019 m.

 

Gražina Eitmanavičiūtė-Kasčionienė Konceptualus plakatas "Palangos saulė". Sukurta remiantis saulėtų dienų informacija, surinkta remiantis tiesiogine Palangos tilto transliacija, formatas A0, skaitmeninė spauda, 2020 m.

 

Jevgenija Jones-Appias Albina Konceptualus plakatas "FLAT CIRCLE". Monotipija, formatas A0, skaitmeninė spauda, 2020 m.

 

 

Lukas Ruškys Socialinis plakatas "Save our children's future". Formatas A0, skaitmeninė spauda, 2020 m.




 

Kamilė Lisauskaitė Konceptualus plakatas "***VIRUS***". Instaliacija, fotografija, formatas A0, skaitmeninė spauda, 2020 m.




 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą