Atsitiko tai, kas turėjo
atsitikti.
Dar 1999 metais magistro laipsnį
VDA Keramikos katedroje įgijusi Eglė Maskaliūnaitė surengė savo pirmąją
personalinę parodą. Ir įvyko tai ne bet kur, o tos pačios alma mater erdvėje – buvusiose
dujinėse keramikos krosnyse, vadinamajame Krematoriume. Mahometas atėjo pas
kalną, kalnas laukė Mahometo. Ar atvirkščiai. Keramika grįžo prie krosnių.
Krosnys jos kantriai laukė. Gražu ir neįtikėtinai tikėtina.
Savo parodą menininkė pavadino „Kelione“.
Kiekvienas žmogus išgyvena savąsias keliones. Menininkai – taip pat. Vienos jų
trumpesnės, kitos – ilgesnės. Kalbu ne apie gyvenimą nuo gimimo iki mirties, o
tiesiog pasirodymų ritmiką. Dvidešimt metų – tai ganėtinai ilga kelionė. Visa
tai puikiai atsiskleidžia ir artefaktuose. Juose esama savotiško užkonservavimo
(„užvekavimo“) viso to, kas vyko ne tik E. Maskaliūnaitės gyvenime, bet ir
lietuviškoje keramikoje apskritai. Esama čia ir klasikinės – iš liaudiškosios
puodininkystės, Liudviko Strolio katalizuotos mokyklos reminescencijų, ir
praeito amžiaus tautinės keramikos „aukso amžiaus“ (tai vyko
aštuntąjį-devintąjį dešimtmečiais) inspiracijų, ir, galop, žvelgimo į priekį –
naujų horizontų paieškų. Nes juk kiekvienas keleivis kelyje, sąmoningai ar
nejučiomis dairosi ne tik per petį atgal („koks kelias įveiktas?“), bet ir
žvelgia priekin („kas laukia prieš akis?“). Tokio mąslaus žvelgimo,
meditatyvaus dairymosi atgal ir pirmyn yra ir Eglės darbuose. Manau, kad tame
slypi bet kurio meno kūrinio ar, labiau, jų visumos, didesnės kolekcijos
privalumas. Aišku, kaip ir bet kurioje kelionėje ar net elementariame
keliavime, dar dairomasi ir į šonus. O tuomet akis gaudo ne tik esminius
dalykus, bet ir visokias smulkmenas, detales. E. Maskaliūnaitės parodos
visumoje esama ir tokio „pasibarstymo“, tiesiog netolygumo, kuriame gali kilti
klausimų apie vieningumą, apie bendrystę tarp atskirų objektų, apie jų „susigrojimą“.
Eglė Maskaliūnaitė-Butkuvienė Kaimo daiktai 2015, molis, glazūra, redukcinis degimas, 1000 °C |
Kaimo daiktai - man kaip žiūrovui turbūt vienas patraukliausių kūrinių. Galbūt simpatijas kelia tapybiškas šių objektų pobūdis - subtilus koloritas, taip pat vykęs natiurmortiškas išeksponavimas a la Ričardas Povilas Vaitiekūnas.
Eglė Maskaliūnaitė-Butkuvienė Žiema Ventspilyje 2014 akmens masė, porcelianas, glazūra, 1400 °C |
Ši kompozicija kelia reminescencijas su biormorfiška ir elegantiška Liucijos Šulgaitės ir praeitų dešimtmečių lietuviška keramika gerąja prasme.
Eglė Maskaliūnaitė-Butkuvienė Sudalinimas 2017 molis, glazūra, 1000 °C |
Šis darbas atvirkščiai - regisi ne retrospekciškas, o futurologinis. Daug kam iš kalbintų žiūrovų jis primena motociklininko šalmą. Man taip pat. Smagus glazūrų blizgesys
Mano nuomone (bet gal tai
neišprususios akies ir kitų pojūčių padarinys?), E. Maskaliūnaitė unikaliausia
yra ten, kurioje palieka daugiau vietos atsitiktinumui, medžiagos ir
technologinėms galimybėms, kur griežtos formos yra apgaubiamos subtilesnio
rūkelio, ten, kur gamta nustelbia (gal ne nustelbia, o pasubtilina) kultūrą ir
žinojimą, kur išankstinius įsitikinimus ir planus koreguoja išoriniai ir
nevisuomet prognozuojami dalykai.
Nes kaipgi be staigmenų ir
netikėtumų kelionėje ir mene?
Eglė Maskaliūnaitė-Butkuvienė Nežinomybė ir Drugys 2016 akmens masė, anagamos degimas, 1300 °C |
Šie du objektai - patys laisviausi (formos prasme) ir patys rytiškiausi (charakteriu).
Eglė Maskaliūnaitė-Butkuvienė Pirmapradiškumas 2016 akmens masė, anagamos degimas, molis, glazūros |
Štai ji - tradicija lietuviškoje keramikoje - biomorfizmas, erotika, seksualumas. Plius subtilumai formoje ir kolorite.
Eglė Maskaliūnaitė-Butkuvienė Stebėtojas 1 2017 molis, glazūra, redukcinis degimas1000 °C |
Tiesiog ilgaausis. Arba stebėtojas.
Eglė Maskaliūnaitė-Butkuvienė Pusiausvyra (mėgstu modernizmą) 2017 akmens masė, anagamos degimas, 1300 °C (toliau - Kryžiažmogis 2017) |
Simboliškas pavadinimas, taikliai apibūdinantis autorę.
E. Maskaliūnaitės-Butkuvienės keramikoje grumiasi, rungiasi, glamonėjasi, mylisi, bučiuojasi, kandžiojasi modernizmas ir postmodernizmas, natūra ir kultūra, porcelianas ir akmens masė, redukcija ir anagama, griežta forma ir atsitiktinumas, formalizmas ir literatūriškumas, Kryžiažmogis ir Stebėtojas...
Sveikinu autorę atidarius parodą! Tai žingsnis is praeities į dabartį- ateitį. Sunku parodą vertinti, nes esama visko labai daug, idėja nekonkreti ir padrika, labiau klaidžiojimas.Norisi pasveikinti už " keliavimą". Įdomu ko link judame tiek su mintimis tiek plačiąja keramikos meno prasme. Sėkmės kelyje!
AtsakytiPanaikintiAčiū už nuomonę. Kur link judame, nelabai svarbu. Svarbu, kad būtų įdomu ir drąsa judėti toliau. Linkejimai, Eglė.
AtsakytiPanaikinti