Kažkada, žalioje jaunystėje, kuomet pratinausi būti
suaugusiu, palikau savo tėvų namus Alytuje ir išvažiavau studijuoti į Vilnių.
Sostinė regėjosi be galo toli. Aš pats netikėtai supratau, esu stipriai
prisirišęs prie šeimos (tėvų), namų ir gimtųjų vietų. Bambagyslės nukirpimo
procesas buvo sunkus ir skausmingas. Komplikacijas kėlė ir gyvenimas
bendrabučio „komunalkėje“ (komuna tą atsitiktinių žmonių sambrūzdį ankštoje
erdvėje būtų sunkoka).
Ilgėjausi visko, kas buvo susiję su gimtine, o ypač
miškų ir pievų. Automobilio tuomet neturėjau, viešuoju transportu nepamėgau
važinėti iki šiol. Tad kažkaip visai netyčia (o gal atvirkščiai?) atradau
miesto pakraščius. Rytais, kuomet nevykdavo paskaitos, iki pietų mėgstantiems
pamiegoti kambariokams dar parpiant, išsileisdavau pėsčiomis iki tų Vilniaus
vietų, kur būdavo galima pajusti tai, ką dar galima vadinti gamta. Keista, bet
toli eiti nereikėdavo. Didesnės ar mažesnė „natūros“ sala atsirasdavo visai
šalia. Nekalbu apie specialiai tokiu būdu suformuotas erdves – parkus ar
skverus, nes jos neįtikindavo savo nenatūralumu. Kur kas didesnį poveikį darydavo
elementarios dykvietės ar apleisti rajonai tarp skirtingų miesto rajonų.
Vilnius it kokia Visata ar labiau juodoji skylė
plečiasi, nenumaldomai rydamas per daugybę laikų susiklosčiusią aplinką.
Paribio gatvė, kadaise žymėjusi miesto pakraštį, dabar yra atsidūrusi jo
viduryje.
Gedimino Pranckūno "Pakraščiais. Peizažo likučiai". Žiūrovo akis čia vaikščioja sapnus primenančiuose peizažais, kartais laviruodama ant bauginančio statumo keterų. |
Būtent ši kompozicija man asocijuojasi su ovidijiška Dafnės metamorfoze. Medį, turbūt liepą, ne jokį ten lauramedį įsimylėjėliškai apkabinusius dvi kuolų rankos... |
Būtent apie tai kalba (vaizdais ir motyvais) Gediminas
Pranckūnas.
Apie ką konkrečiai kalba fotografas? Kaip sako pats
autorius – jo akį patraukia, užkabina, jaudina (kaip jusliškai visa tai skamba!) konkrečios Vilniaus vietos. Pakraščiai. Tai visų
pirma keistos savo netikėtumu gamtos oazės tarp miegamųjų rajonų ir aplinkelių.
Parodos atidarymo metu girdėjau ir klausiau, kaip Gediminas komentuoja savo
kompozicijas. „Čia yra žvilgsnis iš tokio ir tokio taško“. „O čia toji pati
vieta, tik iš kitos vietos“. Manau, kad tokia paties autoriaus pozicija puikiai
iliustruoja skulptūriškai barokinį požiūrį į kontempliuojamą ir fiksuojamą
objektą. Svarbus yra žiūrinčiojo rakursas, atskirų detalių gestikuliacija,
bendra šviesotamsa. Į bet kurį pakraštį G. Pranckūnas žvelgia it koks Berninis,
kurdamas Šv. Teresės ekstazę. Vilniaus pakraščiai miestą atkleidžia kaip
landšaftu turtingą vietą. Stebinčiojo vyzdžio trajektorija kinta kylant naujų
gatvių šlaitais, leidžiantis į statybų metu atsiradusius „šulinius“ ir
„kotlovanus“, kaktomuša susiduriant su elektros stulpu, filmavimo kamera,
naujai įsodintu sodinuku ir jį (it Dafnę Apolonui) apsisukusiu laukiniu augalu.
Čia ir kalnai, ir slėniai, ir lygumos. Be to, kiekvienas atskiras objektas
veikia it personažas scenoje. Neprarasdamas autonomiškumo, jis,
judėdamas-krutėdamas į visus šonus ir šalis (kalbu apie elementarius stulpus,
paprasčiausius medžių kamienus) jungiasi su kitais į vientisą pasakojimą. Lapais
žvilgantys topoliai ir neramiai šnarančios drebulės, dygios žolės, kartūs
kiečiai. Metaliniai šviestuvai. Ir visa tai apgaubia minkštas, miglomis
prislopintas apšvietimas. Dar – net tarp lūpų girkšinčios dulkės. Tokie –
sidabriškai pilki dažniausiai būna Vilniaus pakraščiai. Juos pagauna G.
Pranckūno kamera.
Pakraščius galima interpretuoti ontologiškai. Tai ir
tyrai, į kuriuos traukėsi pirmieji krikščionių vienuoliai, ir tarpgentinės
dykros (viena baugiausia iš jų istoriškai buvo nuniokotoji Sūduva – tarp
Kryžiuočių ordino valstybės ir Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės). Galop, tai
tiesiog žmogaus būsena. Tokio, kuris jaučia tuštumą, ilgesį ir vienatvę. Į tai
literatūriškai nurodo ir antroji parodos pavadinimo dalis – „peizažo likučiai“.
Renesansinis kraštovaizdis byra, fragmentuojasi, virsdamas iliuzine dekoracija,
gamtos fantomu, kuriame visi veikiantieji ir matomieji tampa sapno personažais,
miražiniais šešėliais, rūkuose ir dulkėse skendinčiomis fantasmagorijomis.
Keletas kadrų iš atidarymo -
Autorius komentuoja savo strategiją:
Lankytojai:
Keletas kadrų iš atidarymo -
Autorius komentuoja savo strategiją:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą