"Šiaulių mokyklos" terminą (kaip visuomet) sugalvojau ne aš.
Pasakojau apie vieną šiauliškį menininką kolegai Ignui Kazakevičiui ir jis pavartojo šią sąvoką. Pagalvojau, kad tai yra labai taiklu.
Pasakojau apie vieną šiauliškį menininką kolegai Ignui Kazakevičiui ir jis pavartojo šią sąvoką. Pagalvojau, kad tai yra labai taiklu.
Kalbėti mes galime apie "Šiaulių mokyklą" pačia pirmine ir pačia neįdomiausia (čia mano toks požiūris - mokykla juk yra mokykla, ne pats linksmiausias dalykas gyvenime) prasme - kaip apie aukštąją mokyklą, išsivysčiusią 1939 metais (ne pačiomis linksmiausiomis aplinkybėmis) iš Klaipėdos perkelto Prekybos instituto. Vėliau, sovietmečiu, prekybą pakeitus pedagogikai, čia buvo ruošiami dailės mokytojai. Mano paties dailės mokytojais vidurinėje dirbo šiauliškiai. Nenorėčiau gilintis į metodinės ir pedagoginės minties raidos problematiką, tačiau pastebėčiau, kad jie skyrėsi (savo požiūriu į meną ir gyvenimą) nuo tą pačią discipliną dėsčiusių vilniečių.
Svarbiausia, kad be šios Šiaulių mokyklos nebūtų ir kitos - tos tikrosios, generuojančios tam tikrus meno procesus krašte ar bent jo dalyje.
Kas yra "Šiaulių mokykla" meno procesų kontekste?
Sovietmečiu provincialus atspalvis (tegul tai ir ketvirtas - ar viso labo ketvirtas miestas pagal dydį Lietuvos Respublikoje) ir ribojo (vis tik periferija yra periferija, tegul ir su asfaltuota aikšte, pėsčiųjų gatve ir auksiniu berniuku), ir suteikė tam tikrų privalumų.
Kokie yra Šiaulių mokyklos privalumai?
Tam tikras undergraundinis atspalvis, disidentiškumo prieskonis tarp dantų ir ant liežuvio galiuko. Ką sako vien kokio Eduardo Juchnevičiaus ir BIX'ų, Arūno Uoginto, SAULĖS ir ŽUWŲ vardai...
Kita vertus, net pusiau-oficialioji kultūrinė veikla (Viliaus Purono ir jo atstovaujamo puronizmo fenomenas) taip pat turėjo daugybę neformalių aspektų - vien jau tariamai ar tikrai "retrinis", kartais įgaunantis kičo bruožų smulkiosios architektūros, urbanistikos ir skulptūros charakteris oponavo sovietiniam mainstrymui...
Galop - šiaulietiškas fotorealizmas. Žymiausiu jo atstovu reikėtų įvardinti, žinoma, Romaną Vilkauską. Kita šiaurietiškojo hiperrealizmo atrama būtų paslaptingasis Arvydas Dauguvietis, dar kita - Povilas Anikinas (ko verta jo vien 1983-ųjų Auksinė šviesa! - žr. - http://www.artistsassociation.lt/index.php?cid=24857).
Bet pažvelkime į Arvydą Dauguvietį.
Vilniaus dailės akademijos muziejaus saugyklose netikėtai aptikau A.Dauguviečio diplominį darbą - 1979 metais nutapytą Observatoriją (Mokslininką). Man pačiam tai buvo nemažas atradimas (nes ir paveikslo formatas didelis). Tema - įprastinė tų laikų Valstybinio LTSR dailės instituto studentų kūrybai. Tie, kurie nenorėjo imtis kolūkiečių ar komjaunuolių-pogrindininkų temų (leninų, regis, jauniesiems peckeliams dar nelabai patikėdavo), gilindavosi į šeimynines scenas, kūrybinės inteligentijos, mokslinės bendruomenės darbo vaizdus (kalbu apie vadinamąją "tematinę", "žanrinę" tapybą).
Kita vertus, net pusiau-oficialioji kultūrinė veikla (Viliaus Purono ir jo atstovaujamo puronizmo fenomenas) taip pat turėjo daugybę neformalių aspektų - vien jau tariamai ar tikrai "retrinis", kartais įgaunantis kičo bruožų smulkiosios architektūros, urbanistikos ir skulptūros charakteris oponavo sovietiniam mainstrymui...
Galop - šiaulietiškas fotorealizmas. Žymiausiu jo atstovu reikėtų įvardinti, žinoma, Romaną Vilkauską. Kita šiaurietiškojo hiperrealizmo atrama būtų paslaptingasis Arvydas Dauguvietis, dar kita - Povilas Anikinas (ko verta jo vien 1983-ųjų Auksinė šviesa! - žr. - http://www.artistsassociation.lt/index.php?cid=24857).
Bet pažvelkime į Arvydą Dauguvietį.
Vilniaus dailės akademijos muziejaus saugyklose netikėtai aptikau A.Dauguviečio diplominį darbą - 1979 metais nutapytą Observatoriją (Mokslininką). Man pačiam tai buvo nemažas atradimas (nes ir paveikslo formatas didelis). Tema - įprastinė tų laikų Valstybinio LTSR dailės instituto studentų kūrybai. Tie, kurie nenorėjo imtis kolūkiečių ar komjaunuolių-pogrindininkų temų (leninų, regis, jauniesiems peckeliams dar nelabai patikėdavo), gilindavosi į šeimynines scenas, kūrybinės inteligentijos, mokslinės bendruomenės darbo vaizdus (kalbu apie vadinamąją "tematinę", "žanrinę" tapybą).
Viskas lyg ir regėta, šiek tiek primena Igorį Piekurą ar Mariją Teresę Rožanskaitę. Tik daugiau jaunatviško patoso - tikėjimo mokslo progresu ir šviesia žmonijos ateitimi. Dar viena svarbi ypatybė - studentas-tapytojas fiksuoja savo kartos žmogų - ko verta vien ABBOS ar BEEGEES vokalistų-instrumentalistų verta portretuojamojo ševeliūra ar būgno lėkštę, LP diską primenantis filtras ar šviesiai jautri plokštelė. Kita vertus, žinant ano meto institutinį-akademinį kontekstą, tapyti "amerikietiškuoju" fotografinio realizmo stiliumi, buvo nemažas akibrokštas (tegul kaimynai estai tą propagavo ir viešai, ir privačiai). LTSR institute Tapybos katedroje tapyti pagal nuotraukas buvo draudžiama. Tame gal būta ne tik partinio-ideologinio, bet ir kultūrinio-idėjinio nusistatymo. Bet nesvarbu! Svarbiausia, kad tapybos studentas Arvydas Dauguvietis išdrįso būti madingu (ir vaizduojamo veikėjo, ir temos, ir formos bei koncepcijos prasmėmis), toji mada slypėjo toli Vakaruose. O šie regėjosi taip toli, kaip ir pro nutapytąjį teleskopą aiškiai matomas, bet toks tolimas, kad ir koks nors Andromedos ūkas...
Ačiū, įdomūs pastebėjimai apie "Šiaulių mokyklą". Jos pradžia - Šiaulių mokytojų seminarija, kurioje studijavo ir A.Gudaitis. "Seminarijos piešimo mokytojo G.Bagdonavičiaus organizuojamuose mokinių darbų parodėlėse A.Gudaitis pirmąsyk eksponavo ir savo laisvus bandymus dailės kūrybos srityje" ("Antanas Gudaitis" Reprodukcijų albumas. Vilnius 1987)
AtsakytiPanaikintiačiū už komentarą ir pastabą - tikrai, dar norėjau ir Gerardą Bagdonavičių (kaip ir A. Gudaitį) paminėti :)
AtsakytiPanaikinti