Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmuose atidaryta paroda, sudaryta iš VDA muziejaus fonduose saugomų kūrinių. Visa tai dedikuota XX amžiaus 10 dešimtmečiui - vienam įdomiausių laikotarpių Lietuvos dailės ir kultūros istorijoje. Nors visa tai vyko labai neseniai ir didžioji dalis tais laikais besimokiusių iki šiol yra laikomi jeigu ne jaunosios, tai bent viduriniosios kartos atstovais, tačiau retrospekcinis žvilgsnis šiuo atveju yra neišvengiamas...
1990–2000 metai Akademijos, kaip ir
visos valstybės istorijoje, buvo kupini pokyčių, pasikeitimų ir vertybių
perkainojimo. Viena vertus, tai buvo susiję su politinės, socialinės,
ekonominės, kultūrinės situacijos kaita, iš kitos pusės – Akademija, kaip ir
bet kuri žmonių bendruomenė, turi ir net priversta keistis – tam, kad derintųsi
prie pakitusių sąlygų, dėl to, jog vidinės transformacijos lema progresą,
kitokios kokybės kūrimą.
1989 metais įvykus savotiškai
revoliucijai tuometiniame Dailės institute, besimokantieji tapybos buvo vieni
iš to „perversmo“ katalizatorių. Studentų iniciatyva dalis senosios kartos
dėstytojų buvo priversti palikti VDA (nors tokie autoritetai kaip Augustinas
Savickas dirbo ir toliau, iki 1993 m.). Katedros vedėju tapo Arvydas Šaltenis,
1994 m. šiam tapus rektoriumi, jį pakeitė Ričardas Povilas Vaitiekūnas. Čia
darbuojantis Leonardui Gutauskui, Linui Katinui, Mindaugui Skudučiui, Leopoldui
Surgailiui ir kitiems, netrukus pradėjo dėstyti jaunesnės kartos menininkai –
Henrikas Čerapas, Jonas Gasiūnas, Ričardas Nemeikšis. Didelį postūmį ne tik
instituciniams, bet gilesniems pokyčiams suteikė 1992 metais vizitavęs
profesorius Kęstutis Zapkus. Jis tiesiogiai įtakojo konceptualia raiška
Lietuvos meno scenoje tiesiog sprogusią studentų tapytojų grupuotę Geros blogybės (parodoje dviem darbais,
dedikuotais van Goghui, atstovaujamas Julius Ludavičius yra būtent iš jos).
Dešimtmečio viduryje analogišką impulsą teikė studentų stažuotės užsienyje,
antai Irma Leščinskaitė, Solomonas Teitelbaumas 1996 metais studijavo Zalcburgo
vasaros dailės akademijoje pas Leoną Golubą, Nancy Spero.
Pačios Katedros profesorių dėstymo
programa rėmėsi lietuviškos tapybos tradicijų, įkūnytų Ars tapybinės programos, puoselėjimu ir visapusiško humanitarinio
išsilavinimo diegimu – 90-aisiais metais akademiniame procese ypač daug dėmesio
skirta filosofinėms, kultūrologinėms, istorijos disciplinoms. Katedros studijų
programa, glaustai suformuluota 1995 metais, skambėjo taip: „Pirmieji dveji
studijų metai skirti piešimui, tapybai, kompozicijos pagrindams. Šiuo
laikotarpiu svarbiausia išmokti nutapyti spalvomis formą erdvėje. Tretieji ir
ketvirtieji metai – tapybos studijų gilinimo metai. Studentai nuosekliai
susipažįsta su Lietuvos istorine tapyba ir šiuolaikinėmis plastinėmis idėjomis.
<...> Baigiant ketvirtą kursą, tapybos ir kompozicijos darbais ginamas
bakalauro laipsnis. Penktieji ir šeštieji metai – gabiausių ir kūrybingiausių
studentų studijos“ [Vilniaus dailės
akademija, Vilnius, 1995, p. 18].
Parodoje eksponuojami įvairiausių
metų, skirtingų kursų studentų kursiniai ir diplominiai darbai, siekiant
atskleisti tiek tuo metu dirbusių dėstytojų įvairovę bei jų dėstymo specifiką,
tiek studentų (kurių didelė dalis yra tapę ryškiomis asmenybėmis meno
pasaulyje) meninius charakterius.
Klaipėdos auditorijai specialiai atrinkti klaipėdiečių menininkų - Irmos Leščinskaitės ir Virginijaus Viningo kūriniai iš VDA muziejaus fondų.
Vaizdas iš eksponavimo proceso -
Eglė Rakauskaitė, Sigita Maslauskaitė, Vytautas Pakalnis, Vytautas Žirgulis... |
Parodos arealas - I aukšto salė. Ji nėra didelė, tad pradžioje buvo baimės, kad visi darbai netilps arba kad ekspozicija atrodys studentiškai/akademiškai pergrūsta. Bet tilpo visi darbai - optimaliai. |
Pati paroda - darbai ir kuratoriaus komentarai -
Mindaugas Gapševičius
Veliuonos pieva
1994 m.
II kursas, vadovas Algimantas Jonas Kuras
Mindaugas Gapševičius buvo Algimanto Jono Kuro studentu. A. Kuras iš kitų Tapybos katedros dėstytojų išsiskyrė savitu požiūriu į studento ir pedagogo bendradarbiavimą. Kiekvienas jį bent jau baigiamojo darbo vadovu pasirinkęs studentas išsiskirdavo pedagogo nekaustomu individualumu. Eksponuojamas darbas nutapytas vasarinės praktikos metu, plenero sąlygomis. Paskutiniais studijų metais M. Gapševičius pradėjo žvalgytis tolėliau – už įprastinio vizualumo horizontų. Šiuo metu tai vienas aktyviausių ir nuosekliausių internetinio – tinklo meno atstovų Europos mene.
|
Darius Žiūra
Merginos aktas profiliu
1995 m.
IV kursas, vadovas Jonas Gasiūnas
Darius Žiūra tapybą Vilniaus dailės akademijoje
studijavo 1991–1997 m. 10 dešimtmetyje D. Žiūra propagavo menines strategijas
bei taktikas, neturinčias tiesioginių sąsajų su akademinio proceso metu
diegiama „tradicijos“ samprata (kurioje akcentuojama kolorizmo ir emocinės
nuotaikos, psichologinės būsenos reikšmė). Jam svarbiau yra
tarpdicipliniškumas, egzistuojantis tarp žiūrėjimo ir taktiliškumo, socialumo
ir individualumo polių. D.Žiūra yra dalyvavęs daugelyje kuruojamųjų ir
apžvalginių Lietuvos dailės parodų Vilniaus Šiuolaikinio meno centre, jo darbų
yra saugoma Lietuvos nacionalinėje galerijoje. Šiuo metu menininkas tęsia meno
doktorantūros studijas toje pačioje VDA.
|
| ||||
Aistė Kirvelytė
Sėdintis ant galvos
1997 m.
V kursas, vadovas Ričardas Povilas Vaitiekūnas
1992–1998
m. studijavusios Aistės Kirvelytės
stichija – dideli formatai. Bent toks įspūdis susidaro žvelgiant į jos
paskutiniųjų metų bakalauro ir magistro pakopos kūrinius. A. Kirvelytė
atstovavo „naujųjų laukinių“ estetikai ir ideologijai, kurią Dailės akademijoje
tuo metu sėkmingai diegė Jonas Gasiūnas. A. Kirvelytė tartum patvirtino
teiginį, jog yra privalu; „kuo mažesnė tapytoja, tuo didesnis yra tapomas jos
paveikslas“. A. Kirvelytę domino nuotaika ir emocinė būsena, gestiškumas,
slypintis drąsiai tepamuose ir net liejamuose potėpiuose. Šiuo metu labiau į
fotografinį dokumentiškumą besiorientuojanti tapytoja dirba dėstytoja savo alma mater.
|
Asta Kulikauskaitė
Gulinti
1997 m.
III kursas, vadovas Henrikas Čerapas
Astos Kulikauskaitės studijų laikų tapyba – aktai ir natiurmortai, atstovauja „akademinei“ Tapybos katedros doktrinai, jos tikslams, idealams ir siekiamybėms. Iš studentų reikalauta giliai perprasti kolorizmo problematiką (tonų ir pustonių anatomiją bei fiziologiją), sugebėti sujungti piešinį ir tapybą (didesnį dėmesį, be abejo, kreipiant pastarajai), aiškiai artikuliuoti potėpį ir gestą, faktūrą ir tekstūrą.
|
Galmantas Sasnauskas
Auksinė koja
1998 m.
VI kursas /diplominis darbas/
10 dešimtmečio pabaigoje Galmantas Sasnauskas buvo vienas aktyviausių ir nonkomformistiškiausių Tapybos katedros studentų. Viena vertus, jis aktyviai dalyvavo įvairiose studentiškose ir Šiuolaikinio meno aplinkoje veikusiose tarpdisciplininio meno parodose (pavyzdžiui, 2000 m. Raimundo Malašausko kuruotose „Paralelinės progresijose“) ir ne (tik) su tapyba, o video artefaktais ar instaliacijomis; iš kitos pusės – G. Sasnausko tapyba tuo pačiu metu pasižymi savotišku jos sprogdinimu iš vidaus, tradicijos ir patirties kvestionavimu iš esmės. Dabar G. Sasnauskas dirba reklamos srityje.
|
Gintautas Kubilius
Iš ciklo „Naujieji kapričiai“
2000 m.
VI kursas /diplominis darbas/, vadovas Algimantas Jonas
Kuras
Gintautas Kubilius buvo vienu ryškiausių (tiesiogine ir
perkeltine šio žodžio prasmėmis) tapybos studentų 10 dešimtmečio pabaigoje. Ne
vienerius metus po studijų baigimo jo ironija ir sąmoju trykštantys darbai
(ciklas „Naujieji kapričiai“), kurių net trys yra saugomi VDA muziejuje, buvo
naudojami parodose kaip Akademiją ir Tapybos katedrą reprezentuojanti „vizitinė
kortelė“. Šiuo metu G. Kubilius tapo, pasirinkęs nuosaikesnę, tradiciškesnę
plastiką ir semantiką.
|
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą