Trumpai apie parodą ir jos koncepciją būtų taip ir tiek -
Parodos „Revizija“ objektas yra Vilniaus dailės akademijos muziejaus fonduose saugoma XX amžiaus 5 ir 6 dešimtmečių akademinė – studentiška (ne vienos vėliau Lietuvos dailės klasikais tapusių asmenybių) tapyba.
Parodos „Revizija“ objektas yra Vilniaus dailės akademijos muziejaus fonduose saugoma XX amžiaus 5 ir 6 dešimtmečių akademinė – studentiška (ne vienos vėliau Lietuvos dailės klasikais tapusių asmenybių) tapyba.
Bent kiek besidomintys
devynioliktojo amžiaus literatūrine ir teatro klasika, be abejo žino ironišką
ir negailestingai realistinę ukrainiečių kilmės rusų rašytojo Nikolajaus
Gogolio komediją „Revizorius“ (1836 m.). „Revizorius atvažiuoja!”, – taip sušunkama pačioje
pradžioje ir nedidelio N Rusijos imperijos miestelio valdininkai bei elitui
atstovaujantys piliečiai pradeda ruoštis tikrintojo vizitui.
Situacija po 1944 metais
įvykusios sovietinės reokupacijos Lietuvoje, jos kultūriniame gyvenime ir,
konkrečiai – akademiniuose procesuose, priminė to draminio kūrinio dvasinę
būseną ir atmosferą. 1) Pagrįsta, natūrali ir sunkiai suvaldoma baimė; 2) iš Maskvos
ir kitų totalitarinės imperijos centrų revizoriai (savo žiniomis, akiračiais ir
intelektu primenantys visus tuos bobčinskius ir dobčinskius, chlestakovus ir
deržimordas), naujai aneksuotose teritorijose jaučiantys savo galingąjį
pranašumą – tokia buvo penktojo ir šeštojo dešimtmečių realybė Lietuvos Tarybų
Socialistinėje Respublikoje.
1944 metais Vilniuje, senuosiuose
Bernardinų ir Bernardinių vienuolynuose atkurta, spalio mėnesį duris atvėrusi
Vilniaus dailės akademija (netrukus pervadinta LTSR valstybiniu dailės
institutu) buvo ne išimtis. Užtenka citatos iš 1960 metais (jau chruščiovinio
„atšilimo“ laikais) pasirodžiusio reprezentacinio institucijos albumo įvado:
„... Teko kovoti už realistinį kūrybos metodą su buržuazinių liekanų
recidyvais. Tiems sunkumams įveikti didžiulės reikšmės turėjo 1946 – 1948 metų
VKP(b) CK nutarimai ideologiniais klausimais. Tie nutarimai tapo institutų
kovinė programa. Nutarimų šviesoje buvo pervertintas institutų ir kiekvieno
dėstytojo vedamas darbas. Iškelta daug trūkumų institutų ir atskirų dėstytojų
darbe, pradėta kova su formalizmo ir misticizmo liekanomis. Atskleidus klaidas,
imtasi priemonių paspartinti institutų kolektyvų idėjinį-meninį brendimą“ [Lietuvos TSR valstybinis dailės institutas,
sudarytojas ir įžangos autorius T. Adomonis, Vilnius, 1960, p. 13]. Šioje
vietoje reikia pridurti, kad minėtąjį idėjinį-meninį „brendimą“ būtent ir
garantuodavo bei revizuodavo minėtieji atvykstantys, taip pat vidiniai
cenzoriai ir revizoriai.
Šiaip susiklostė visiškai natūraliai, kad šios, Vilniaus dailės akademijos parodų salių "Titanikas" II-ajame aukšte vykusios parodos metu pirmajame, mažesniame aukšte veikė Giedriaus Paulausko paroda "Laisvės kariai: partizanų uniformų atkūrimas". Abiem atvejais sutapo istorinis laikais - tie patys XX amžiaus 5 ir 6 dešimtmečiai. Juolab, simboliška, jog žemesniame aukšte paroda tartum gyvavo pogrindinės Lietuvos valstybės ritmu, o aukštesniame - tais "oficialiais" okupuoto krašto, nominaliai vadinto LTSR, ciklais.
Šiaip susiklostė visiškai natūraliai, kad šios, Vilniaus dailės akademijos parodų salių "Titanikas" II-ajame aukšte vykusios parodos metu pirmajame, mažesniame aukšte veikė Giedriaus Paulausko paroda "Laisvės kariai: partizanų uniformų atkūrimas". Abiem atvejais sutapo istorinis laikais - tie patys XX amžiaus 5 ir 6 dešimtmečiai. Juolab, simboliška, jog žemesniame aukšte paroda tartum gyvavo pogrindinės Lietuvos valstybės ritmu, o aukštesniame - tais "oficialiais" okupuoto krašto, nominaliai vadinto LTSR, ciklais.
Alfredas Šimkus Tapytojo portretas III kursas, 1956 m. Jeigu A. Kmieliausko kompozicijoje jaučiama didesnė ideologizavimo dozė "nuglaistytos" formos ir patetiško turinio (kilnus barzdotas ir "čebatuotas" senolis, kurį tapyti pradeda tarybiniam akademiniam jaunimui atstovaujančios merginos), tai A. Šimkaus atveju portretuojamojo kolegos (turbūt kažkurio kurso draugo figūroje - sukryžiuotos rankos įkūnija susimąstymą ir tam tikrą intelektinę įtampą, veidas - susikaupimą ir lengvą liūdesį) atveju pastebimas siekis laisvintis ir laisvėti - vis labiau akcentuojama koloristinė problematika, ne tokia nuzulinta, impresionistiškesnė ir tapymo maniera. Apskritai, šioje parodoje atrenkant kūrinius (atskleisiu nedidelę paslaptį, jog rinkti jie remiantis vizualumo kriterijumi - daugelio pavardės pamatytos tik paskui) patirta keletas nedidelių su personalijomis susijusių siurprizų. Gal ir ne siurprizų, bet tokio gyvenimiško dėsnio, jog dalis minėtuoju laikotarpiu studijavusių žmonių (tokius turbūt profesūra vadino "gabiais" - jų darbų anuometiniame Tapybos katedros metodiniame kabinete buvo ypač daug) vardai postudijiniu laiku išnyksta. Tokiais būtų Alfredas Šimkus ar Milda Stanislava Mildažytė, taip pat Donatas Valatka. |
Apibendrinant galima pastebėti, jog formaliai Lietuvos aukštosiose dailės studijose diegta Sovietų Sąjungoje jau prieš kelis dešimtmečius suformuluota socialistinio akademizmo doktrina. Viena vertus, ji pasižymėjo revizuotomis dar XIX amžiaus dailės studijų taisyklėmis ir kanonais („profesinių įgūdžių ugdymu“), iš kitos pusės, tai buvo marksistiškai-stalinistiškai ideologizuota mokymo sistema („idėjinio auklėjimo darbas“), reikalavusi ne atspindėti tikrovę, o ją sukurti, išreiškiant „reikšmingą turinį, svarbią idėją“ [ten pat, p. 15].
Mirus Stalinui, po 1956 metais vykusiame XX Komunistų partijos suvažiavime pirmojo sekretoriaus N. Chruščiovo perskaityto pranešimo „Apie asmens kultą ir pasekmes“, totalitarinė sistema šiek tiek atleido savo gniaužtus. Inertiškesnėje akademinėje aplinkoje tas „atšilimas“ pasijuto ne iš karto, tik po kelerių metų. Vis tik akivaizdu, jog net ir tuometiniame Dailės institute, kuriame dar dėstė ir nepriklausomą Lietuvą matę, joje aktyviai besireiškę, tuomet naujas, su modernizmo plastinėmis vertybėmis susijusias idėjas propagavę kūrėjai (ryškiausia figūra, žinoma, buvo Antanas Gudaitis) pradėta laisvintis iš ideologijos rėmų ir pasenusių akademinių kanonų spaudimo. Po kelių metų viešajame gyvenime tai prasiverš tuo, ką vėlesni dailės istorikai pavadins „tyliuoju modernizmu“.
Tad parodos „Revizija“ tikslas ir yra ne tik atskleisti anuometinio tapybos dėstymo ypatumus, bet ir fiksuoti keitimąsi pačioje sistemoje, jos narių pastangas revizuoti svetimų primestas ir savų išpažįstamas vertybines nuostatas. Kartu tai bandymas menininkų bendruomenei ir plačiajai visuomenei plačiau atverti („revizuoti“) duris į ne visuomet matomus Akademijos rinkinius.
Antanas Kmieliauskas Sėdinti mergaitė II kursas, 1953 m. Ir impresionistiškas, ir "peredvižniškiškas" portreto plenere etiudas. A. Kmieliauskas - ir viskas tuo pasakyta. |
Paroda, užimanti didžiąją – II aukšto VDA parodų salių „Titanikas“ erdvę, tematiškai yra suskirstyta į tris dalis: „Portretai ir Aktai“, „Etiudai ir Peizažai“, „Darbai ir Žygdarbiai“. Tai ne tik atspindi akademiškai pakopinę profesionalių dailininkų – tapytojų paruošimo sistemą („Molbertinės tapybos studija ruošia buitinio, istorinio, portretinio ir peizažinio žanro tapytojus, pagal jų palinkimą ir sugebėjimus. Studentai susipažįsta su visų tų žanrų meninės išraiškos galimumais. Didelis dėmesys skiriamas buitiniam žanrui, kuris gali turtingai atskleisti naują socialistinės visuomenės buitį“ [ten pat, p. 16]). Iš binarinių opozicijų sudaryti potemių pavadinimai taip pat teigia bei iliustruoja, kad tais sunkiais laikais gyvenę, mokęsi žmonės ne tik jautė sisteminį, proto pavergimu ir/ar net fiziniu susidorojimu nuolat grasinantį spaudimą, bet ir bandė, kiek leido jų kuklios galimybės, nepasiduoti ir laviruoti. Net ir bet kada atvykstančio revizoriaus atveju...
Paroda „Revizija“ yra skirta studentams (ypač susijusiems su menu ir istorija), taip pat visiems besidomintiems ne visuomet gražia, lengva ir patogia mūsų tautos ir visuomenės praeitimi bei daile.
ETIUDAI IR PEIZAŽAI
„Ugdant studentų profesinį
meistriškumą, daugiausia laiko skiriama kruopščiam gamtos studijavimui iš
ilgalaikių pastatymų ir trumpalaikių etiudų <...>. Kompozicijų sprendimo
ir studentų vasaros praktikos uždaviniai glaudžiai surišti su vykstančia
respublikoje socialistine statyba.“
[Lietuvos TSR valstybinis dailės institutas, sudarytojas ir įžangos
autorius T. Adomonis, Vilnius, 1960, p. 13–15]
VDA muziejaus rinkiniuose
saugomas nedidelis kiekis „paruošiamosios“ medžiagos vėlesniems tapybiniams
sumanymams. Žinant, kad pati studijų metodika reikalavo pastovaus ir
produktyvaus eskizų, etiudų rengimo, galima numanyti, jog didžioji šios
medžiagos dalis tiesiog pražuvo. Matyt, tokį sunykimą lėmė tartum antraeilis,
pagalbinis žanro pobūdis. Išlikę etiudai, pasižymintys pačiu laisviausiu,
neideologizuotu, į formaliąją – plastinę problematiką orientuotu pobūdžiu,
demonstruoja, jog tam buvo pasirenkamos ir pačios pigiausios medžiagos,
paprasčiausios priemonės – nedidelio formato kartoniukai, ant pagalių užtemptas
maišinis audinys. Vieno iš etiudų autorius – Augustinas Savickas yra
prisipažinęs, kad tais totalitarinio spaudimo laikais, studijuojant ir jau
baigus mokslus, plenere sukurti etiudai veikė kaip tyro oro gurkšnis dvasiškai užterštoje
atmosferoje.
|
Donatas Valatka Kompozicija interjere II kursas, 1959 m. Kaimiškais rūbais apsirengusių žmonių grupė primena Žemaitės kūrinių tematika. Nebūtų stebėtina, jeigu taip ir būtų... Atlikta laisvai, akcentuojant spalvinius derinius. Etiuduose, parengiamosiose kompozicijose laisvės būta tikrai daugiau. |
Alfredas Šimkus Baleto pamoka IV kursas, 1957 m. Man asmeniškai šis darbas yra vienas iš parodinių favoritų. |
PORTRETAI IR AKTAI
„Ugdant studentų profesinį
meistriškumą, daugiausia laiko skiriama kruopščiam gamtos studijavimui iš
ilgalaikių pastatymų ir trumpalaikių etiudų. Akademinis pastatymas – tai
parengta piešti, tapyti ar lipdyti programinė užduotis. Atskirose specialybėse
kiekvieną semestrą daroma po keletą skirtingų pastatymų. Mokymo eigoje
pastatymų užduotys palaipsniui duodamas sudėtingesnės. Pastatymuose paprastai
naudojami antikinės skulptūros gipsiniai modeliai, įvairūs natiurmortai,
portretas, aprengta ir nuoga žmogaus figūra ir pan. Ypatingai daug laiko
skiriama žmogaus figūros studijavimui, nes žmogus dailėje yra svarbiausias
kūrybos objektas. Taip pat dažnai naudojama nuoga išsivysčiusi žmogaus figūra,
kad studento akis priprastų prie kūno formų harmonijos. Pradedama nuo žmogaus
galvos studijavimo, mokantis ją piešti, tapyti ar lipdyti posūkyje, judesyje ir
rakurse. Aukštesniuose kursuose pereinama prie aprengtos arba nuogos figūros ir
sudėtingesnių judesių. Paskutiniuose kursuose vyrauja grupiniai, dažniausiai
dviejų nuogų arba parengtų figūrų, pastatymai. Duodami atskiri uždaviniai
tipams, drabužių susiklostymui ir kt. studijuoti“
[Lietuvos TSR valstybinis dailės institutas, sudarytojas ir įžangos
autorius T. Adomonis, Vilnius, 1960, p. 15]
Vaclovas Gražėnas Vyro aktas III kursas, 1954 m. Šiame vyro akte ir žemiau esančiame moters, akivaizdu, jog studentai mokyti teisingai užfiksuoti pakeltos rankos rakursą. |
Vincentas Gečas Moters aktas V kursas, 1956 m. V. Gečas ir V. Gražėnas buvo kursiokai. Vienas vėliau tapo sovietiniu Dailės instituto rektoriumi, tarybiniu funkcionieriumi, kitam karjera nepavyko. |
Apžvelgiant per keliolika metų Dailės instituto aplinkoje sukurtus portretus, aktus ir „pastatymus“, matyti, kad 1944 metais atkurtoje Vilniaus dailės akademijoje, netrukus tapusioje Institutu, labai operatyviai buvo įdiegta dar XIX amžiuje Sankt Peterburgo Imperatoriškoje dailės akademijoje įsitvirtinus ir stalininio „socialistinio realizmo“ kontekste atsikūrusi bei suklestėjusi pedagoginė sistema. Siekis laisvintis iš dogmatiško akademizmo, orientuotis į modernesnę plastiką (ir tai labai atsargus bei ribotas) pastebimas tik atskirų asmenybių, ne tokių įpareigojančių žanrų (kaip pirmuosiuose kursuose tapytuose vaikų portretuose) atvejais. Šeštojo dešimtmečio pabaigoje ryškėjanti ir vis labiau įsitvirtinanti koloristinė problematika (jos aktualizavimas), spalvinis formos modeliavimas, stilizuotai apibendrinto piešinio samprata liudija, kad chruščiovinio „atšilimo“ spinduliai tegul ir nedrąsiai prasiskverbė ir per storus buvusio vienuolyno mūrus. Stebint šiuos portretus verta atkreipti dėmesį į vieną detalę –įtemptus veidus, liūdesio nutviekstas akis.
DARBAI IR ŽYGDARBIAI
„Svarbiu mokomojo–auklėjamojo
darbo etapu yra kompozicijos užsiėmimai, reikalingi meninių įgūdžių vystymui,
aplinkinio gyvenimo studijavimui: tai kūrybingiausia mokymo proceso dalis. Čia
išryškėja studento talentas, jo individualūs polinkiai, pasaulėjauta, interesų
kryptis, sugebėjimas stebėti ir išskirti, kas būdingiausia. <...>
Dailės kūrinys turi išreikšti
reikšmingą turinį, svarbią idėją, todėl tarybinis dailininkas negali būti
siauras savo amato meistras. Sudėtingas kūrybinis darbas, dideli idėjiniai
uždaviniai reikalauja plataus, visapusiško išsilavinimo ir, visų pirma,
marksizmo-leninizmo mokslo pažinimo. Be šių žinių, būsimasis dailininkas
negalės meniškai įprasminti mus supančio gyvenimo, iškelti naujų jo reiškinių“.
[Lietuvos TSR valstybinis dailės institutas, sudarytojas ir įžangos
autorius T. Adomonis, Vilnius, 1960, p. 15]
Prieš V. Norkaus Žmejauską šalia traktoriaus "Staliniec" ant riebių arimų pozuoja jauna kolūkietė (darbo autorius nenustatytas, diplominis darbas apgintas iki 1952 m.) |
Jonas Švažas Veršiukų ferma kolūkyje diplominis darbas, 1953 m. Sakyčiau, kad J. Švažo darbas silpnesnis formos prasme (lyginant su V. Geču ar V. Gražėnu - bet reikia atkreipti dėmesį ir į sukūrimo metų skirtumą - vienas nutapytas paties didžiausio paranojos laikotarpiu, kiti - ūsuotam žudikui kojas jau pakračius). |
Štai - keleto skirtingų metų pavyzdžiai. Akivaizdu, kad tam tikros akademinės "vertybės" pakankamai dinamiškai transformavosi (išliekant artimoms temoms) -
Jurijus Medvedevas Kūlimas kolūkyje diplominis darbas, vadovas prof. A. Gudaitis, 1952 m. |
Vaclovas Gražėnas Geležinkelio remontas diplominis darbas, vadovas doc. V. Dilka, 1957 m. |
Genovaitė Kariniauskaitė Bulviakasio talkininkai diplominis darbas, vadovas V. Karatajus, 1960 m. |
Tęsiant (ar tiksliau sakant – prievartiniu būdu jį imituojant) kelis šimtmečius Europos akademijose susiformavusį principą, kad dailininko diplomą ir menininko laurus įgyti norintis studentas turi sukurti didelio formato daugiafigūrę kompoziciją, esą demonstruojančią diplomanto meistrystę ir ideologinę brandą (totalitarinėje sistemoje vienodai aktualiais buvo abu reikalavimai), tokių kūrinių (net ne vienas) buvo sukurta bei apginta ir tuometiniame Dailės institute. Tematikos laukas buvo aiškus, konkretus, ribotas – istorinės partijos ir liaudies pergalės, sovietinių žmonių darbas fabrikuose ir kolūkiuose. Nuo kiekvieno studento temperamento ir charakterio priklausydavo kaip jis iš to „išsikapanos“. Ar pamils ir įsijaus, ar apsimes ir imituos, ar kankinsis ir bus sugniuždytas? Šią dramą galima iliustruoti net ir vėlesnių metų pavyzdžiu. 1979 metais tapytojų valstybinių egzaminų pirmininkas Maskvos V. Surikovo dailės instituto prorektorius Levas Šepeliovas labai blogai – neigiamai (formaliai buvo surašyti trejetai penkiabalėje sistemoje) įvertino kai kurių studentų diplominius darbus. Kita vertus – studijuojant tapybą jokios kitos alternatyvos beveik ir nebuvo. Nekomentuojant, kiek nutapytųjų kompozicijų patosas ir džiaugsmingos šypsenos yra tikros ir kiek simuliuotos, verta atkreipti į kulisų rolę atliekančių antraplanių peizažų plastiką. Akivaizdu, kad ne vienas duoklę ideologijai priverstas atiduoti būsimasis Lietuvos tapybos klasikas laisvesniu jautėsi ten – gudaitiškai ar švažiškai (šiam tapus dėstytoju) traktuotuose tolumose.
Jono Švažo diplominio darbo fragmentas. Manytina, kad tapyta pasitelkus ir nuotraukas (tą, pavyzdžiui, yra daręs, kad ir keletu metų anksčiau mokslus baigęs Augustinas Savickas). |
Būsimieji V. Norkaus peizažai taip pat yra užkoduoti antrajame žmejauskiško kraštovaizdžio plane. |
Riebios Kuršių mariose V. Gečo teptuku pagautos žuvys. Tie šapalai ir karšiai taip pat signalizuoja būsimąjį neorealizmo korifėjaus modernumą. |
Net V. Karatajaus peizaže - su Gedimino bokštu ir joje plevėsuojančioje bei LNM direktorės dar nenupjautoje kalno lapijoje, esama to postimpresionistinio kolorizmo... |
Karatajiškas V. Karatajaus studentės-diplomantės - G. Kariniauskaitės sprendimas antrajame bulviakasio plane. |
O detalėse - kaip šioje vazelėje su gėle, vėlgi pačiais spalvingiausiais žiedais sprogsta postimpresionistinis kolorizmas... |
Keletas ekspozicijos nuotraukų -
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą