Mildos
Gailiūtės tapyba yra klasikinė. Klasikinė, omenyje turint pirminę šio
apibrėžimo reikšmę – lotyniškai classicus
– „pavyzdinis“. Tiesiog tai yra senais, gerais peizažinės tapybos principais
sukaltos (pastarasis apibūdinimas ypatingai tinka, nes tos dėmės tikrai regisi
prikaltos, netgi priveržtos, prikniedytos, privirintos viena prie kitos)
kompozicijos. Štai, turime tamsesnius ir ryškesnius pirmuosius planus. Antrieji
– labiau išblyškę, praradę aiškesnius kontūrus, perregimi tartum kaitrios
saulės spinduliuose miražiškai virpantys medžių, krūmokšnių, pastatų pavidalai.
Ir galop, pačioje gilumoje (arba žvelgiant absoliučiai formalizuotu bei
abstrahuoti linkusiu žvilgsniu – aukščiau, viršutinėje stačiakampio formato
dalyje) – visiška skaidruma. Išsiliejusi akvareliškai, tartum vandenyje
vos-vos, labai jautriai ištirpdyti pigmentai. Claude‘as Lorrainas būtų
patenkintas. Ką ten – iš malonumo ir pasitenkinimo (nes peizažai sukomponuoti
taip kaip reikia) net suktų savo septynioliktojo amžiaus mados ūselius!
Labiausiai jis jaustųsi pamalonintas dėl to, kad jo kolegė Milda vaizduoja ne
kažkokius buitinius („vulgariai prasčiokiškus“) peizažus, o idealizuotus
kraštovaizdžius, kuriame net pavieniai jų elementai įkūnija absoliutaus,
dematerializuoto grožio koncepciją.
Mildos
Gailiūtės tapyba yra klasicistinė. Tai ne tik liudija, tai įrodo ir
argumentuoja, jos monochramatiškumas. Tapytoja naudoja tipiškai klasicistinę
grizailės (prancūzai ir tas pats Claude‘as tartų: grisaille) techniką. „Gris“ – tai pilka. Bet klasicistai, o ir visi
kiti, tuo apibrėžia bet kokią monochrominę tapybą (pati autorė neišdavė
paslapties kokį konkrečiai dažą naudoja, tik suintrigavo paatviravusi, jog tai
specialus, ypatingas pigmentas). Grizailė (ja tapydavo net mūsiškis Pranciškus
Smuglevičius) tapyboje imituodavo marmurinius ar iš kokios kitokios uolienos
iškaltus reljefus. Taigi, įsivaizduokime (nes tapyba yra iliuzijos menas), jog
regime akmenyje iškaltus peizažus. Natūralu, jog tai kas yra užfiksuota
marmure, granite ar kalkakmenyje, išlieka ilgam. Tad M. Gailiūtės tapyba yra ne
tik klasicistinė, ji netgi orientuota į amžinybę. Ar bent jau tolimesnę ateitį.
Nebeliks mūsų, gyvens kitos kartos (su kitokiais skoniais bei meno suvokimu),
tačiau šioji tapyba bus. Bent jau grynųjų idėjų sferoje – tikrai taip.
Milda Gailiūtė Gražus peizažas Nr. 2 (šalia psichiatrinės Steinhof ligoninės), linas, aliejus, 112,5x150 cm, 2014 m. |
Mildos
Gailiūtės tapyba yra klasiška. Žodelį „klasiška“ čia jau pavartojome taip, kaip
jis sakomas kasdienybėje. „Klasiškas“ – tiesiog puikus. „Klasiškas“ būna
daiktas, poelgis, reiškinys. Bent taip sakoma... Klasiški yra M. Gailiūtės
paveikslai. „Negrūzina“ ir „nenervuoja“. „Ramūs kaip belgai“. „Superiniai“.
Kalbant taisyklingiau ir teisingiau – jie yra geri ir nuostabūs. Belieka
pridurti, jog smagus yra net parodos pavadinime užkoduotas žodžių žaismas –
Viena gali būti miestas (kuriame gyveno ir tapė šioji dailininkė – o ten juk
pilna ir klasikos, ir klasicizmo), viena gali būti ir būsena, kurią tapytoja
patyrė ir kurią išgyvena ne vienas iš mūsų (bet būti vienai ar vienam dar
nereiškia būti vienišam)...
Du "postskriptumai" -
Nr. 1. Dar šiek tiek apie dydžius - M. Gailiūtė yra ir monumentalisttė, ir minimalistė vienu metu. Kaip suprantu iš pačios autorės verbalizavimo, formatas jai yra konceptualiai svarbus. Netgi žvelgiant formaliai - ji vienodai gerai suvaldo didelį ir mažą dydžius. Skirtumas tik tas, kad dideliuose "languose" (juk paveikslas, klasikine ir klasicistine prasmėmis ir yra iliuzinis langas į tikrąją, grynosiomis idėjomis besikliaunančią realybę) veikia peizažai, o mažesniuose - žmogiškosios figūros ir kiti augalai (čia jau remiuosi pačios tapybos diktuojamu tonu).
Milda Gailiūtė Ne viena (iš kairės į dešinę: Marta, aš, Jonė, Agnė, Lina ir Edita) (2012 08 28, 52 diena), linas, aliejus, 18x24 cm, 2014 m. |
Nr. 2. Ir dar apie keliones. Kalbėjau ir rašiau remdamasis Mildos Gailiūtės parodos "Viena" precedentu Vilniaus dailės akademijos "Titaniko" salėje. Etikečių ir kitokių nuorodų čia nebuvo. Autorės pageidavimu ir sprendimu, žiūrovai galėjo pasijausti turistų ar šiaip keliautojų (kad ir to - iš Friedricho...) Vienoje (Austrijos sostinėje) rolėse ir tokiu būdu pajausti vieno ar vienos (VIENOS!) būseną....
Paroda kaip vieta... |
... aprašas kaip planas. O tapyba kaip gyvenimas. |
Dar keletas vizualių "postskirptumų" - Claude'o Lorraino ir Mildos Gailiūtės kompozicijos. Bet juk tikrai klasiškai klasicistinės. meskite į mane akmenį, jeigu ne taip!
Štai čia - Claude Lorrain - Peizažas su kaimišku šokiu, popierius, anglis, rudas tušas, 1648 m., Virdžinijos universiteto Dailės muziejaus nuosavybė |
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą